naturalhorses

Direktlänk till inlägg 26 april 2017

Naturlig hästhållning.

Av Moa Mattsson - 26 april 2017 11:16

Något jag är övertygad om är att alla hästar mår bäst av att vara just hästar.

Visst, lite dubbelmoral kasnke men det jag menar är att jag är övertygad om att alla hästar mår bra av att få vara ute hela dagen, vistas i stora hagar med kuperad terräng eller träd.

Jag är övertygad om att om hästar kunde prata så skulle de ifrågasätta alla svindyra extrafinesser i ridningen och istället önska sig en extra morot eller en ny sadel som ligger bra utan paddar åt alla håll.

Jag är övertygad om att kandar är för mycket för en häst att ha i munnen. De har knappt plats för ett bett i deras lilla lilla utrymme i munnen så hur är det ens möjligt att de ska ha plats för 2?!

Jag är också övertygad om att hästen hellre skulle behålla sin päls och p åså sätt hålla värmen istället för sjuttionio täcken och paddar och gud vet vad som finns.


Mina hästar går i stora hagar, de har täcken som skyddar mot kyla och blåst och de är ganska långhåriga. De har långa manar och svansar som ksyddar mot insekter på sommaren.

Jag brukar börja täcka Ville lite tidigare istället så sätter de inte samma enorma  päls, samt att hans rygg kräver täcken för annars får han panikont. Wilma och framförallt Ester brukade bara ha täcke vid extremväder så som isande kyla, regn eller snö. annars klarade hon sig. Hon var ju en häst.


Ett stort fel vi gör idag är att vi förmänsligar våra hästar.

Ett annat fel är att vi inte gör det. Vi tror att de tål hur mycket sporrar och bett som helst, att det är okej med ett spö på rumpen och att slitande i grimmor hit och dit är okej, de är ju trots allt stora.


Har ni tänkt på en sak? Jag kom på det häromdagen, att en häst känner en mygga på rumpan i storm så varför skulle ett slag med ett spö på samma ställe vara okej?


Jag är övertygad. Jag är övertygad om Pat Parellis citat "the more you use the reins, the less they use their brains".




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Presentation

Hej! Jag som skriver i denna bloggen heter Moa Mattsson och är en snart 18 årig tjej.

Jag bor i Strömsund, Jämtland.

Jag har 2 egna hästar, Ville & Wilma som denna bloggen kommer handla om.

De är varmblod båda 2, 22 och 29 år gamla.




Jag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards